Reklamy na elewacjach budynków
Posted in Nieruchomości w biznesieOchrona nieruchomościPrawa do nieruchomości

Reklamy na elewacjach budynków

Strona główna » Nieruchomości w biznesie » Reklamy na elewacjach budynków

Reklamy na elewacjach budynków

data publikacji 23.09.2022

Chcesz wywiesić swój szyld działalności na ścianie budynku lub w inny sposób reklamować swoją działalność.

W jaki sposób zrobić to legalnie?

Z artykułu dowiesz się:

  • jak ustalić osoby uprawnione do wyrażenia zgody na reklamę?
  • jak wygląda sprawa reklam we wspólnocie mieszkaniowej?
  • jak wygląda sprawa reklam w spółdzielni mieszkaniowej?
  • jak wygląda sprawa w innych przypadkach?
  • jak wyglądają dodatkowe utrudnienia w zamieszczeniu reklam na budynkach?

Ustalenie osoby uprawnionej do wyrażenia zgody na reklamę

Sposób działania celem uzyskania zgody na posadowienie reklamy lub szyldu na elewacji budynku jest uzależniony od tego do kogo i w jakiej formule budynek należy.

Z podstawowych form własnościowych w przypadku budynków należy wymienić: wspólnoty mieszkaniowe, spółdzielnie mieszkaniowe, budynki stanowiące współwłasność kilku osób bez wyodrębnionych lokali czy też budynki będące własnością jednego podmiotu.

W pierwszej kolejności musisz uzyskać informację z jaką strukturą własnościową masz do czynienia, najlepiej kontaktując się z administratorem budynku. Dane administratora powinny być Tobie udostępnione, mogą również znajdować się na budynku.

Jeśli administratora nie ma – informacji musisz szukać u właścicieli budynku lub lokali.

Jeżeli na tym etapie masz jakieś wątpliwości, to:

Reklamy we wspólnotach mieszkaniowych

We wspólnotach mieszkaniowych ściany budynków stanowią część wspólną nieruchomości i o ich ewentualnym wykorzystaniu dla potrzeb reklamowych decyduje zarząd wspólnoty (najczęściej) lub uchwała wspólnoty.

Rozróżnienie jest uzależnione od charakteru samej reklamy (czy może być ona zakwalifikowana jako normalna czynność związana z zarządzaniem nieruchomością czy też jest ona na tyle nietypowa i nienormatywna, że wymaga zgody większości współwłaścicieli).

Kwestie podmiotu właściwego jak również procedury zamieszczania szyldów lub reklam mogą być również uregulowane w statucie lub regulaminie wspólnoty (więcej informacji i regulaminach znajdziesz tutaj).

Zgoda na zamieszczenie szyldu lub reklamy może być odpłatna lub nieodpłatna, co również jest uzależnione od samej reklamy, decyzji zarządu lub właścicieli lokali.

Zasadą ogólną jest odpłatność za reklamy, która zasila konto wspólnoty.

Wyjątkowo można wskazać sytuacje, gdy prawo do wyrażenia zgody i czerpania korzyści z reklam przysługuje innej osobie niż wspólnota – np. jednemu członkowi wspólnoty lub nawet osobie trzeciej.

Kwestie te muszą być uregulowane w umowie pomiędzy wspólnotą a wskazanymi osobami (najlepiej jeśli są wpisane w księdze wieczystej w dziale III – więcej o czytaniu ksiąg wieczystych dowiesz się tutaj).

Zanim zawrzesz umowę z taką osobą (osobami) sprawdź dokładnie czy rzeczywiście jest ona uprawniona do podejmowania takich działań.

Z uwagi na nikły formalizm w ustalaniu zarządów wspólnot mieszkaniowych oraz brak rejestrów, gdzie te zarządy figurują, czasem ustalenie właściwych osób nie jest proste. Ale warto to zrobić ponad wszelką wątpliwość aby nie ryzykować problemów prawnych w przyszłości.

Jeśli jesteś najemcą lokalu zadbaj o to aby właściciel przedstawił Ci wszystkie informacje i dokumenty (a najlepiej również zgody) przed zawarciem umowy najmu.

Jako właściciel lokalu znasz zapewne strukturę własnościową wspólnoty i reguły związane z zamieszczaniem reklam lub szyldów.

Reklamy w spółdzielniach mieszkaniowych

Tutaj sprawa jest o tyle prosta, że o reklamach decyduje zarząd spółdzielni. Ustalenie zarządu spółdzielni nie rodzi żadnych problemów – spółdzielnie mieszkaniowe widnieją w Krajowym Rejestrze Sądowym, do którego każdy ma dostęp (możesz sprawdzić to tutaj).

Do umieszczenia szyldu lub reklamy konieczna jest zgoda właściciela wspólnoty ale czasem ona nie jest wystarczająca.

Inne budynki

Budynki mogą być również własnością jednej osoby lub firmy – wówczas musisz od tego podmiotu uzyskać zgodę.

Mogą być również przedmiotem współwłasności ale bez wyodrębnionych lokali mieszkalnych – wówczas najlepszym źródłem informacji będzie zarządca nieruchomości.

Zasadą ogólną jest wymóg uzyskania zgody wszystkich współwłaścicieli. Ale takie zasady posiadają liczne wyjątki. Np. jeden ze współwłaścicieli może – na podstawie umowy zawartej z pozostałymi współwłaścicielami – posiadać wyłączne kompetencje w tej dziedzinie albo kwestie komercjalizacji nieruchomości są przekazane profesjonalnej firmie zarządzającej.

Przed zamontowanie reklamy musisz jednoznacznie wyjaśnić te kwestie.

Dodatkowe utrudnienia w zamieszczaniu reklam

Czasem sama zgoda właściciela budynku nie jest wystarczająca.

Musisz pamiętać o szczególnych przepisach związanych z budynkami stanowiącymi zabytki, gdzie zamieszczenie reklamy może być uzależnione od zgody właściwego organu, który może narzucić ograniczenia w jej zakresie.

Pamiętać trzeba również o uchwałach krajobrazowych, które w wielu dużych miastach w sposób istotny wkraczają w swobodę zamieszczania reklam lub szyldów na budynkach.

Checklista

  • przed zamieszczeniem reklamy lub szyldu konieczne jest ustalenie, kto może udzielić zgody na takie zamieszczenie
  • we wspólnotach mieszkaniowych zgodę z reguły wydaje zarząd choć są możliwe wyjątki
  • w spółdzielniach zgodę wydaje zarząd
  • przy innych modelach własności budynków sprawę należy badań indywidualnie
  • na przeszkodzie zamieszczania reklam lub banerów mogą stać akty prawa miejscowego lub przepisy o zabytkach

Zobacz też:

Poznaj mnie lepiej

Group -1-min

Poznaj mnie lepiej

Bartłomiej Owczarek, Adwokat

Jako Adwokat w ramach swojej kancelarii świadczę pomoc prawną zarówno wobec osób prywatnych jak i podmiotów gospodarczych małych (np. AleBrowar Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), średnich (np. Oltrans Olgierd Hewelt) i dużych (Orange Polska Spółka Akcyjna).

Share this post

There are no comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart

Brak produktów w koszyku.