Blokada na kole na terenie spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej
Posted in Bez kategoriiOchrona nieruchomościPrawa do nieruchomości

Blokada na kole na terenie spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej

Strona główna » Bez kategorii » Blokada na kole na terenie spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej

Blokada na kole w spółdzielni lub wspólnocie

data publikacji 10.08.2022

W kilku źródłach w internecie pojawiły się artykuły wskazujące, że blokada na koła zakładana przez spółdzielnią mieszkaniową jest nielegalna. Powołują się przy tym na wyrok sądu okręgowego w Katowicach.

Czy rzeczywiście jest nielegalna? Czy Wspólnoty lub Spółdzielnie są bezsilne wobec nielegalnie parkujących na gruncie prywatnym pojazdów?

Z artykułu dowiesz się:

  • kto może założyć blokadę na koło pojazdu?
  • jak powinno być zorganizowane płatne parkowanie na terenie spółdzielni lub wspólnoty?
  • czy warto rozważać blokowanie kół?
  • jaki może być inny sposób ochrony przed nielegalnym parkowaniem?

Kto może założyć blokadę na koło pojazdu

Przepisy w tym zakresie są w miarę jednoznaczne. W miarę. Blokada na koło to środek przymusu, który przysługuje jedynie służbom mundurowym. W internecie ostatnio pojawiła się informacja o wyroku sądu okręgowego w Katowicach, który uznał, że zakładanie blokad przed podmioty nieuprawnione (tj. nie mundurowych) jest nielegalne.

Nie byłem w stanie dotrzeć do uzasadnienia tego wyroku co uniemożliwia pełną analizę orzeczenia. Z doniesień medialnych wynikało, że sąd uznał blokowanie kół jako niedopuszczalne naruszenie prawa własności. Zastanowić się jednak należy – co z ochroną prawa własności wspólnoty mieszkaniowej lub spółdzielni.

W przeszłości były również wydawane wyroki odmienne – wskazujące na możliwość stosowania blokady kół na podstawie zapisów umownych. Wiele w takich sprawach zależy od stanu faktycznego, zasad parkowania oraz …. skuteczności adwokatów.

Nieuprawniony pojazd parkujący nielegalnie na prywatnym terenie narusza to prawo własności w stopniu nie mniejszym niż blokada na kole.

Osobiście uważam, że blokowanie kół na terenie prywatnym może być uzasadnione choć należy to robić z rozwagą zabezpieczając interes prawny wspólnoty lub spółdzielni.

Jeżeli na tym etapie masz jakieś wątpliwości, to:

Płatne parkowanie na terenie spółdzielni lub wspólnoty

Jeśli wspólnota mieszkaniowa lub spółdzielnia posiada na swoim terenie miejsca parkingowe są to miejsca parkingowe prywatne. Z zachowaniem odpowiednich proporcji można parkowanie na takich miejscach porównać z parkowaniem obcych osób na Twoim podjeździe przed garażem.

Trudno uznać takie zachowanie za usprawiedliwione i zasługujące na ochronę.

W związku z powyższym wspólnota czy spółdzielnia ma prawo domagać się opłat za parkowanie na należącym do siebie terenie. Pytanie tylko jak te opłaty egzekwować. Spisanie danych pojazdu celem prowadzenia windykacyjnego nie gwarantuje skuteczności ściągnięcia opłaty parkingowej. Należy później uzyskać dane z Cepik co nie zawsze jest łatwe a na koniec okaże się, że pojazd jest w leasingu albo właściciel pojazdu nie odbiera korespondencji sądowej.

Dlatego wspólnoty i spółdzielnie próbują wykorzystywać mechanizm blokowania kół – chcesz abyśmy zdjęli Tobie blokadę – zapłać.

Spółdzielnia lub wspólnota otrzymują pieniądze za parkowanie z góry bez konieczności skomplikowanego i kosztownego postępowania windykacyjnego.

Uważam, że można to zorganizować tak aby nie budziło wątpliwości co do legalności, jednakże do tego potrzeba:

  • jednoznacznego oznaczenia miejsc płatnego parkowania (kierowca nie może mieć najmniejszych wątpliwości co do faktu, że parkować bezpłatnie w tym miejscu nie wolno)
  • wskazania w miejscach widocznych regulaminu parkowania zawierającego koszty parkowania, konsekwencje braku wniesienia opłaty, sposób wniesienia opłaty
  • umożliwienia dobrowolnego wniesienia opłaty.

Blokowanie kół

Jak wspomniałem wyżej blokowanie kół stanowi de facto wymuszenie dokonania zapłaty więc teoretycznie może być uznane za czyn niedozwolony (odpowiedzialność odszkodowawcza).

Kierowca takiego pojazdu może również wezwać policję na miejsce jednakże policja nie posiada instrumentów prawnych aby nakazać zwolnienie blokady.

W przypadku uznania przez sąd, że założenie blokady było nielegalne możliwe jest orzeczenia nie tylko nakazujące zwrot zapłaconej kwoty ale również odszkodowanie (np. jeśli kierowca w czasie ograniczenia możliwości korzystania z pojazdu stracił zarobek) lub zadośćuczynienia (z uwagi na naruszenie dóbr osobistych).

Czy wobec tego warto rozważać blokowanie kół?

Pewne ryzyko zawsze istnieje, wiele zależy od wielkości terenu wspólnego, problemów z parkowaniem na nim mieszkańców, skali nielegalnego parkowania faktu, czy teren jest zamknięty czy otwarty oraz kosztów systemu płatnego parkowania.

W pewnych przypadkach uważam, że warto ale sprawa wymaga indywidualnej analizy.

Nielegalne parkowanie na terenie wspólnoty niczym nie różni się od nielegalnego parkowania na należących do Ciebie podjeździe do garażu.

Inne sposoby ochrony przed nielegalnym parkowaniem

Płatne parkowanie bez blokowania kół – choć wówczas trzeba się liczyć z problemami w egzekwowaniu świadczeń.

Można rozważyć również posadowienia znaków drogowych np. zakazu ruchu lub zatrzymywania się z adnotacją, że nie dotyczy osób posiadających identyfikatory.

Wówczas niepoprawnie zaparkowanymi pojazdami może zainteresować się straż miejska lub policja.

Naturalnie posadowienie znaków musi być legalne tzn. trzeba wcześniej złożyć wiosek od organów zarządzających ruchem drogowym a nadto dokonać zakupu znaków oraz zlecić montaż wyspecjalizowanej firmie.

Checklista

  • blokowanie kół na terenie wspólnoty lub spółdzielni może (ale nie musi) być uznane za nielegalne
  • blokada służyć ma skutecznej windykacji kosztów parkowania
  • strefa płatnego parkowania we wspólnocie lub spółdzielni musi spełniać określone kryteria aby trudno było ją zakwestionować

Zobacz też:

Poznaj mnie lepiej

Group -1-min

Poznaj mnie lepiej

Bartłomiej Owczarek, Adwokat

Jako Adwokat w ramach swojej kancelarii świadczę pomoc prawną zarówno wobec osób prywatnych jak i podmiotów gospodarczych małych (np. AleBrowar Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością), średnich (np. Oltrans Olgierd Hewelt) i dużych (Orange Polska Spółka Akcyjna).

Share this post

There are no comments

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Start typing and press Enter to search

Shopping Cart

Brak produktów w koszyku.